Over TBV Wonen

Actueel

Phishing mail (spam)

Eerder deze week is er bij TBV Wonen ongewenst toegang geweest door phishing in een mailbox van een medewerker. Daarop hebben we meteen maatregelen genomen om misbruik van dit account te stoppen en een onderzoek ingesteld. Het betrof enkel deze mailbox, andere systemen zijn niet geraakt. Er is op dit moment geen enkele aanwijzing dat er aanvullende gegevens zijn buitgemaakt.

Helaas zijn er wel via het betreffende account phishing-berichten verstuurd. We hebben de ontvangers van dit phishing-bericht inmiddels op de hoogte gebracht.

TBV Wonen doet er alles aan om data te beschermen. Onze medewerkers worden getraind spam te herkennen en te verwijderen. We doen onze uiterste best spam niet verder te verspreiden.

Graag geven we wat algemene tips mee om phishing (misleidende berichten) te herkennen:

  • Word je telefonisch om gegevens gevraagd? Stel vragen, wees kritisch en hang de telefoon op als je het niet vertrouwt. Bel eventueel terug naar een algemeen telefoonnummer van de organisatie en check of zij aan het bellen zijn en om informatie vragen.
  • Klik niet zomaar op links in mails of sms/whatsapp berichten. Ga met de cursor over de link en de URL (het webadres) en controleer of de website correct is.
  • Vaak word je onder druk gezet. In het bericht wordt aangegeven dat als je niet snel reageert, bijvoorbeeld jouw bankrekening zal worden geblokkeerd. Dit is een aanwijzing dat het niet klopt.
  • WhatsAppfraude; word je door een familielid of vriend benaderd met een hulpvraag (bijvoorbeeld voor het betalen van een rekening)? Zorg dat je altijd telefonisch contact hebt met het betreffende familielid en/of stel vragen die alleen deze persoon kan beantwoorden. Er wordt vaak iets ongebruikelijks gevraagd: inloggegevens, een betaling et cetera. Doe eerst nader onderzoek voor je gegevens geeft.
« Terug naar overzicht